Vanaf nu. Gratis verzending op alles.
2 jaar garantie
Voor élke fiets
Levering met b-post
Installatie mogelijk

Onze mening aangaande de nieuwe wetgeving

  • Geplaatst op
  • Door Tim Roelandt Zaakvoerder Turbobike
  • Geplaatst in Wetgeving
  • 2
Onze mening aangaande de nieuwe wetgeving

De laatste dagen worden wij overspoeld door klanten met vragen over de wettelijkheid van hun fiets. Deze samenvatting dient om wat meer duidelijkheid te scheppen.

Beste klanten,

De nieuwe wetgeving: Wat is er veranderd?

Eigenlijk is er niets veranderd ten opzichte van 7 jaar geleden. Een pedelec mag maximaal 250 Watt ondersteuning leveren tot een maximale snelheid van 25 km/u. Verder mag de fiets niet zelfstandig kunnen rijden.

Onze CITY ombouwsets voldoen aan de voorwaarden voor “Pedelec” en zijn dus perfect legaal.

Dit was 7 jaar geleden ook al zo. Al onze kits die hieraan niet voldeden kregen -en krijgen nog steeds- duidelijk de vermelding “deze kit is niet toegelaten op de openbare weg”. Het is aan de klant om een correcte keuze te maken, wij hebben natuurlijk geen zicht op het gebruik van de fiets.

Voor elke andere fiets hebt u een gelijkvormigheidsattest nodig. Dit kan u nooit krijgen voor een omgebouwde fiets!

Een gelijkvormigheidsattest stelt dat elk afgeleverd voertuig identiek is aan een voertuig dat door de fabrikant ter keuring is aangeboden aan een instelling die gerechtigd is om de veiligheid en de overeenstemming van dit voertuig met de wetgeving te beoordelen. Elk voertuig krijgt een identiek chassisnr.

Omdat een ombouwkit telkens op een andere fiets wordt gebouwd kunnen wij dus nooit een gelijkvormigheidsattest voor uw fiets afleveren. Onze motoren hebben wel een COC (elke motor is identiek aan degenen die werd beoordeeld) maar elke omgebouwde fiets is anders.

Uiteraard heeft de wetgever de duizenden gebruikers die met hun specifieke noden niet bij een standaardfiets terecht kunnen weer schromelijk over het hoofd gezien.  Zij bestaan niet in de hokjes van onze overheid.

Zelf hebben we gedurende een jaar, zelfs met behulp van een daarin gespecialiseerd bureau, getracht om nog maar te weten te komen waar we in België terecht konden om gestandaardiseerd fiets gelijkvormig te laten verklaren. Na lange tijd stuurde men ons naar…. De technische autokeuring van Deurne, waar de vriendelijke medewerkers even hard moesten lachen dan wij. Terug door de hele mallemolen. Enkele maanden later een nieuw antwoord: “Probeer anders eens bij… de technische keuring in Deurne…” Ondertussen komen de Duitse fabrikanten hier de kaas van ons brood eten met schandalig hoog geprijsde fietsen. Zij kunnen namelijk makkelijk een fiets laten homologeren dankzij een efficiënte overheid.

Laten we hopen dat de wetgever ergens in de mogelijkheid gaat voorzien om uw omgebouwde fiets in orde te stellen. De verkoop van ombouwkits houdt jaarlijks duizenden fietsen uit de schroot en biedt een hele bevolkingsgroep van andersvaliden een oplossing voor hun mobiliteit.

Anderzijds is er nog de vraag hoe de overheid deze wetgeving gaat afdwingen. Flitsen is altijd onmogelijk, omdat de mogelijkheid bestaat dat u zelf aan het trappen was op het moment van flitsen.

Verder is een agent niet bevoegd om het vermogen van uw fiets vast te stellen. Dit zal moeten gebeuren via geijkte procedures, net zoals een flitscamera voor wagens aan zeer strenge voorwaarden en ijkingen moet voldoen.

De gashendel maakt van uw fiets per definitie een e-bike, daarover is geen discussie mogelijk. Maar vermogens- en snelheidsgewijs zie ik geen enkele mogelijkheid tot beboeting. Daarvoor zullen er eerst protocollen en procedures opgesteld moeten worden, en zullen er geijkte meettoestellen moeten komen. Die zijn er voorlopig nog niet, zoals minister Jambon voorbije zomer op televisie ook toegaf.

Verder komen wij in Januari met onze nieuwste controller, waarvan u de snelheid en vermogen met een gecodeerde app op uw smartphone beheert. Ik denk niet dat iemand bevoegd is uw smartphone op te eisen zonder gerechtelijk bevel….

Om maar aan te tonen dat er zoveel hiaten in deze wetgeving zitten dat ze misschien bij voorbaat al dode letter is. Het is spijtige dat Turbobike -of een andere leverancier van ombouwkits- nooit gehoord is in de aanloop naar dit typisch Vlaams kluwen.

Veel fietsplezier!!!

Tim Roelandt

Zaakvoerder Turbobike.

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

  1. Pieter Sablon Pieter Sablon

    Onze snelste motoren vind u in de SPEED categorie:http://www.turbobike.be/ombouwsets/speed-ombouwsets/

    De meerprijs voor installatie is €200.

    U mag met een omgebouwde fiets die sneller dan 25km/u rijdt wel niet op de openbare weg.

  2. Devos Devos

    Geachte
    Ik wil de vlugste motor voor mijn herenfiets welke keuze maak ik het beste ?
    wat is de max snelheid ?
    Wat is de meerprijs om de ombouw te laten doen ?
    Bedankt alvast
    Mvg
    Devos Franky

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden